16
آبان

نکات بازسازی ویلا

داشتن خانه ویلایی در این زمانه، آرزوی هر انسانی است. خانه‌های ویلایی با سبک و سیاق خاصی که دارند، علاقه‌مندان بسیار زیادی به خود اختصاص می‌دهند. در حالت کلی، یک ویلا و خانه ویلایی، صرفنظر از موقعیت و نوع طراحی که دارد، بهترین انتخاب برای افرادی است که جمعیت زیادی دارند و آرامش خود را به هرچیزی ترجیح می‌دهند، چراکه؛ زندگی در آپارتمان‌های نقلی سلب آسایش برای این افراد و خانواده‌های دیگر خواهد داشت.
اگر شخصی خانه ویلایی داشته باشد، ممکن است چند سال بعد از ساخت آن، فرسودگی بنا و موارد مهم دیگر موردتوجه باشد که نیاز به بازسازی را برای فرد پررنگ کند. بازسازی ویلا، از جمله مواردی است که اگر توجه ویژه‌ای به آن صورت گیرد، ممکن است یک بنا، سال‌های زیادی بدون هیچ‌گونه تغییری در اختیار فرد باشد.
حتما تا اینجا متوجه شدید که موضوع موردبحث در این مقاله، درخصوص بازسازی خانه ویلایی است که مجموعه آرکانیا قصد دارد تا به معرفی نکات مهم در ارتباط با این موضوع بپردازد و اهمیت آن را تا حدود زیادی خاطرنشان کند.

خانه ویلایی بازسازی شده
اهمیت بازسازی خانه ویلایی
مسئله‌ای که در این‌باره اهمیت دارد این است که هر نوع خانه باتوجه به طبیعت خود، در دوره‌ای نیاز به تعمیر و بازسازی دارد تا بتوان مشکلات جزئی آن را حل کرد که در آینده، هیچ‌گونه صدمه وسیع و کلی متوجه ساختمان نشود. حتی اگر اسکلت‌بندی و ساختار درونی ساختمان هم مشکلی نداشته باشد، نمای داخلی و بیرونی آن، متوجه فرسودگی‌های زیادی خواهد شد که نیاز به تغییر و مدرنیزه شدن را در انسان بیدار می‌کند. انجام این عملیات و بازسازی‌های مختلف مخصوصا در ویلاهای بزرگ، اهمیت بسیار زیادی دارد و به قول معروف ارزش دارد که بازسازی و نگهداری کلی درخصوص اینگونه ساختمان‌ها صورت گیرد.
البته تنها، مسئله زیبایی‎شناسی مطرح نیست بلکه توسط بازسازی‌های مطلوب، احتمال وقوع خطرات و صدمات وارده به ویلا نیز کاهش خواهد یافت. بازسازی ویلا خصوصا اگر در مناطق خوش‌آب‌وهوای شمال باشد، ارزش این کار را بیشتر از قبل خواهد کرد. با انجام این عملیات، حتی ممکن است نوع کاربری و بخش‌های غیرقابل‌استفاده هم تغییر کرده و جای خود را به مکان‌های پراستفاده و پرکاربرد بدهد. در مراحل بازسازی نیز، هدف صاحب ویلا از بازسازی و نوع کاربری و درنهایت قدمت و سال ساخت ویلا نیز اهمیت دارد. به‌عنوان مثال، اگر ویلا بسیار قدیمی باشد، ممکن است ارزش بازسازی نداشته باشد و به‌جای آن از گزینه تخریب و ساخت دوباره ملک استفاده کرد.

اهمیت بازسازی ویلا
شروط لازم به ‌منظور بازسازی خانه‌های ویلایی
در مرحله اول داشتن یک هدف کلی در این‌باره مهم‌ترین مسئله است. به‌عنوان مثال، ممکن است هدف از بازسازی ویلا تعمیرات جزئی به منظور از بین بردن اشکالات و ایرادات موجود در ساختمان باشد تا در آینده آسیب‌های کلی به ویلا وارد نشود. یا اینکه هدف از بازسازی، تغییرات زیاد و قابل‌مشاهده باشد که غالبا بازسازی‌ها در این جهت هستند.
بازسازی بخشی از ویلا
رعایت مسائل مختلف در این باره می‌تواند کار بازسازی ویلا را آسان‌تر کند. درک این موضوع زمانی بهتر خواهد شد که شما قصد بازسازی یک بخش یا قسمتی از خانه را داشته باشید. به‌عنوان مثال ممکن است معتقد باشید که فقط یکی از اتاق‌ها نیاز به تغییر دارد، در این‌صورت می‌توانید زندگی‌تان را در بخش‌های دیگر خانه ادامه دهید، ولی اگر بازسازی ویلا مختص به قسمت آشپزخانه است، بهتر است به مکان دیگری نقل‌مکان کرده و یا حداقل از امکانات محدود استفاده کنید تا کار بازسازی ویلا تمام شود.
ترسیم نقشه کلی
در مرحله بعدی، ترسیم نقشه موردنظر و معین نمودن نیازها مطرح خواهد بود. البته این نقشه می‌تواند ذهنی یا پیاده شده بر روی کاغذ و فایل‌های دیجیتالی باشد. البته کارشناسان و مشاوران مختلفی هستند که در این مرحله یاریگر شما باشند و مسیر درست در این رابطه را به اطلاع شما برسانند. یکی از این مجموعه‌ها که با در اختیار گرفتن طراحان و متخصصان مجرب در این زمینه به کمک شما خواهد شتافت، مجموعه آرکانیا است.

قبل و بعد ویلای بازسازی شده
برآورد هزینه‌ها
بعد از اتمام مرحله قبلی، برآوردهزینه‌ها نیز باید موردتوجه قرار گیرد. یعنی در حالت کلی می‌توان گفت؛ این مسئله مشخص شود که آیا ملک ارزش بازسازی را دارد یا اینکه هزینه اضافی می‌طلبد. با تعیین این مسئله و موضوع، بهتر می‌توان در خصوص هزینه‌های جانبی دیگر تصمیم گرفت و آن‌ها را به مرحله اجرا درآورد. متریال و مواد لازم با توجه به قیمت مصالح در همان زمان نیز باید موردتوجه قرار گیرد. پس در این شرایط مدیریت هزینه‌ها بر عهده شماست. با مدیریت هزینه، علاوه بر اینکه بازسازی ویلا انجام می‌شود، صرفه‌جویی نیز به‌بهترین شکل ممکن در حال اجرا خواهد بود.
شروع عملیات
بعد از انجام مراحل مهم قبلی، حال وقت آن رسیده است که به فکر شروع عملیات باشید. در زمان شروع بازسازی ویلا، اطمینان از کارکرد درست لوازم جانبی موجود در ساختمان باید موردتوجه قرار گیرد. یعنی اگر قصد بازسازی کلی و به‌عبارتی ریشه‌ای را دارید، بهتر است در این باره متخصصان را وارد عمل نمائید.
البته ذکر این نکته ضروری است که قبل از انجام تمام مراحل فوق باید به این نکته داشته باشید که چند سال قرار است در خانه فعلی زندگی کنید؟ اینگونه بهتر می‌توانید عملیات بازسازی را انجام دهید. به‌عنوان مثال؛ اگر این مدت کوتاه است نیاز به بازسازی‌های جزئی هم مشکل شما را برطرف خواهد کرد. ولی اگر قصد ادامه زندگی به مدت طولانی را دارید، احتمالا به تغییرات زیاد و کلی نیاز خواهید داشت.

خانه ویلایی زیبا
جمع‌بندی
پروسه و انجام مراحل بازسازی ممکن است به موارد مختلف دیگری نیز وابسته باشد که ما در اینجا به چند نمونه از موارد مهم و برجسته آن اشاره کردیم. به‌عنوان مثال وقوع حوادث احتمالی و غیرمنتظره ممکن است پروسه بازسازی را با تاخیر و مشکل مواجه و این موارد را باید در خلال انجام عملیات موردتوجه قرار داد.

موضوع بازسازی ویلا در خصوص مقاوم‌سازی سازه‌ها و مصالح موجود در ساختمان، رفع مشکلات ترک‌خوردگی و سفت‌کاری آن‌ها، اتصال مصالح و متریال‌های جداشده به جای قبلی خود، نوسازی کلی ساختمان باتوجه به ایده و پیشنهاد مالک و در حالت کلی انجام تمام موارد در ارتباط با ویلا که منجر به ایجاد تغییر و بهبود وضعیت و شرایط فعلی در آن خواهد شد جزو تعمیرات و انجام عملیات